Het hashtag recept voor jouw social media


Hoe ziet het hashtag recept eruit voor jouw social media? Welke ingrediënten zijn er? Waar vind je die hashtags? Iets meer dan een jaar geleden plaatste ik een blogpost met, onder andere, antwoorden op deze vragen. 

Omdat dit blog goed wordt gelezen en omdat er in de wereld van hashtags het nodige is veranderd, vind je hieronder een geüpdatete versie van deze blogpost.

Het hashtag recept voor jouw social media

Waar dient de hashtag voor?

Een hashtag is een van de meest gebruikte tekens op het internet. Al sinds het begin van het chatten op internet werd het #-teken gebruikt om conversaties te categoriseren en vindbaar te maken. 

En toen Twitter het ging gebruiken om tweets op onderwerp te sorteren, was het hek van de dag. Dat ging niet vanzelf, want in eerste instantie werd het idee van Chris Messina afgedaan als “alleen voor nerds, dit gaat nooit werken”. 

Inmiddels weten we beter. Want op Twitter, Instagram, LinkedIn en Pinterest worden hashtags gebruikt om gevonden te worden. Zo is op Twitter het symbool voor de zoekfunctie geen vergrootglas maar een hashtag. En op Instagram en LinkedIn kun je hashtags volgen, zonder dat je de personen en pagina’s volgt die ze gebruiken. 

Als je een commercieel profiel hebt, dan is het gebruik van passende hashtags een noodzakelijk onderdeel van je social media marketing strategie. 

Want als je de juiste hashtags gebruikt, dan worden je berichten dus sneller gevonden. In die zin zijn hashtags te vergelijken met zoekwoorden op Google. 

Als je gevonden wordt, dan kan dan weer leiden tot meer likes, meer volgers en uiteindelijk meer klanten. Op Instagram geldt dat uit onderzoek blijkt dat het gebruik van hashtags op zichzelf leidt tot meer “engagement”. Op Twitter geldt dat het gebruik van hashtags leidt tot een breder bereik van je berichten.

Hoe zit jouw hashtag recept er uit?
Foto credit: Jon Tyson op Unsplash

Waar zet ik mijn hashtags neer?

Op alle platforms waar het gebruik van hashtags nuttig kan zijn, heb je de mogelijkheid om hashtags in je profiel en in je berichten te plaatsen. Op LinkedIn leiden hashtags in je profiel overigens niet per definitie tot een betere vindbaarheid. Desondanks kan het wel waarde toevoegen als je dezelfde termen ook elders, zonder hashtag, gebruikt.

Met name op Instagram is een van de grote vragen of je de hashtags nou in het bericht of in de eerste opmerking eronder moet plaatsen. Het antwoord op die vraag is dat het met name als je een kleiner aantal volgers hebt, weinig uitmaakt. Het is dus meer esthetisch dan functioneel om de hashtags in de opmerkingen te zetten. 

Instagram Stories zijn een apart verhaal qua hashtags. Daar is 1 hashtags het maximum. Met name als je verhaal over bericht op je website gaat, zal dat vaak iets in de geest van “#linkinbio” zijn. Maar je kunt ook een van je vaste hashtags gebruiken. 

De 5 ingrediënten voor jouw hashtag recept

Er zijn vijf ingrediënten voor jouw hashtag recept op social media:

  1. Wie is mijn klant
  2. Op welk social media platform gebruik je de hashtags
  3. Wat is het onderwerp van mijn bericht (#duh)
  4. Welke hashtags passen bij het onderwerp van je account
  5. Welke hashtags zijn populair bij ‘concurrenten’.

Wie is je klant?

Wie je klant is, bepaald hoe en waarop hij of zij gaat zoeken. Het hebben van een goede beschrijving van je ideale klant is dus belangrijk. Als je dit niet goed beschreven hebt, is de keuze van je hashtags gebaseerd op drijfzand.

Op welk social media platform gebruik je de hashtags?

Verder is het relevant op welk platform je de hashtags gebruikt. Dat komt met name doordat je op sommige platforms maar een beperkt aantal hashtags kwijt kunt. Soms is die beperking ingebouwd, zoals op Instagram. Op andere platforms zijn er ongeschreven regels (Twitter en LinkedIn). 

Zo kun je op Instagram kun je tot 30 hashtags gebruiken. Op Twitter kom je met 5 of meer hashtags al aardig in de spam categorie terecht. En op LinkedIn geldt min of meer hetzelfde als op Twitter, zij het dat 3 hashtags daar wel het maximum is. Op YouTube je 500 karakters hebt om tags mee te geven. 

vWaar je op Instagram nog enige ruimte hebt om hashtags te kiezen, is die ruimte op Twitter en LinkedIn dus beperkt. Dat dwingt dus ook tot het kiezen van de relevantste hashtags. Daarnaast zijn er op Twitter andere hashtags populair dan op Instagram. 

Op Facebook is het gebruik van hashtags niet verboden, maar je kunt er niet op gevonden worden. Dus op Facebook is het gebruik van hashtags weinig zinvol. 

Wat is het onderwerp van je bericht?

Het onderwerp van je bericht is uiteraard een bepalende factor voor de vraag welke hashtags je moet gebruiken. Maar het onderwerp hoeft zeker niet hetzelfde te zijn als de hashtag. Ook hier is het weer belangrijk om te weten wie je klant is en welke zoektermen hij of zij gebruikt om jouw onderwerp te vinden. Instagram heeft ook de mogelijkheid om op tags te zoeken en dan gerelateerde hashtags te vinden.

Past de hashtag bij je account?

In hoeverre hashtags bij je account moeten passen is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik dat je de hashtags wel relevant moeten zijn voor de onderwerpen waar je berichten over maakt. En omdat het aantal onderwerpen relatief beperkt is, kun je dus met een aantal standaard hashtags gaan werken. Dus als je mooie videos maakt of video consultant bent, dan kun je daar zeker wel een paar tags voor gebruiken.

Daarnaast is het verstandig om een specifieke hashtag te hebben die je altijd gebruikt. Dit heet een “branded hashtag”. De meeste bedrijven zullen hier de bedrijfsnaam gebruiken. Een voorbeeld daarvan is #yoursocialmediabuddy. Het effect is dat mensen uiteindelijk de berichten ook via hashtags aan jouw bedrijf gaan linken.

Er zijn trouwens ook verboden hashtags. Behalve scheldwoorden en vloeken zijn termen als likeforlike echt uit den boze. Hetzelfde geldt voor vragen om engagement. Hier geldt het spreekwoord dat kindertjes die vragen worden overgeslagen. Of in dit geval: verbannen van het platform.

Populaire hashtags op social media

Tot slot zijn hashtags die populair zijn bij je concurrenten of collega’s in dezelfde branche zeker een bron voor inspiratie. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zeg ik altijd maar. En met name op social media geldt er weinig tot geen exclusiviteit op hashtags. Sterker, de meeste merken vinden het, binnen bepaalde grenzen prima om als hashtags te worden gebruikt. In het voorbeeld van de video’s kunnen bepaalde vaktermen dus prima werken.

Dat een hashtag op social media populair is, wil niet zeggen dat je de hashtag ook moet gebruiken voor jouw social media account. Met name op Instagram is het gebruik van populaire hashtags onverstandig als je wilt dat je berichten gevonden worden. Het meest recente overzicht van de 25 meest populaire hashtags op Instagram vind je hier.

Waar vind ik die hashtags op social media?

Er zijn ongelofelijk veel tools en sites die je kunnen helpen om hashtags te vinden. Als je gaat zoeken op Google krijg je genoeg resultaten om je de rest van je leven bezig te houden. Omdat jij daar geen tijd voor hebt, en ik het niet nuttig vond om verder te zoeken dan pagina 2 op Google, heb ik een aantal tools verzameld die ik gebruik om onderzoek te doen.

Google

Mijn start voor het vinden van hashtags op social media is Google zelf. Ik heb een plugin in Chrome die “Keywords Everywhere” heet en die me links naast mijn zoekresultaten alternatieve zoektermen geeft die op Google vaak gebruikt worden. Daarnaast gebruik ik af en toe ook sites als Answer The Public. Daarmee krijg je inzicht in de zoekvragen van je potentiele klanten. Deze tools zijn voornamelijk handig als input voor je SEO en SEA, maar zijn ook goede input voor je hashtags. Je hebt namelijk een goede kans dat potentiele klanten ook die hashtags gebruiken om op social media te zoeken.

Dan is er voor YouTube een plugin in Chrome die VidIQ heet. Die tool helpt je om je tags te optimaliseren. Ik heb zelf gemerkt dat als je de tags synchroon houdt met je titel en de omschrijving, je hoog scoort. Maar dat betekent niet dat je dus ook gevonden wordt. Daarvoor heb je ook informatie nodig over hoe goed een zoekterm werkt in de rankings. En die informatie geeft VidIQ je beperkt in de gratis versie (de betaalde versie geeft wel meer info).

Instagram en Twitter

Voor Instagram en Twitter zijn er legio tools die je kunnen helpen. Allereerst is er Instagram zelf. Instagram geeft je namelijk inzicht in hoe vaak een hashtag wordt gebruikt. De tip daarbij is overigens wel om niet uitsluitend te gaan voor de extreem populaire tags want daar word je niet op gevonden.

Qua betaalde tools wil ik hier Later en Tailwind noemen. Deze twee tools zijn redelijk industry standard en bieden leuke mogelijkheden. En sites als Hootsuite en Buffer bieden met blogs een hoop tips en trucs.

En sinds oktober 2019 kun je ook terecht op een site die zich #MetaHashtags noemt. Daar kun je op basis van een hashtag die je zelf bedenkt ook honderden gerelateerde hashtags vinden.

Hoe worden die ingrediënten een volwaardig hashtag recept?

Goed, je weet nu waarom je hashtags moet gebruiken, wat de ingrediënten voor jouw hashtag recept zijn, en waar je die hashtags vindt. Maar the proof of the pudding is in the eating. En om het recept te kunnen consumeren, moet je weten hoe je het maakt.

Er zijn veel verschillende meningen over het aantal te gebruiken hashtags op social media maar iedereen is het er wel over eens dat het een mix van populaire, minder populaire (targeted) en niche hashtags moet zijn. Uiteindelijk gaat het om de mix en de relevantie van die mix voor je doelgroep. En dat is, hoe vervelend het ook klinkt, een kwestie van testen. Dus ga vooral kijken in je statistieken hoe goed je berichten het doen qua likes en (vooral) commentaren.

Allereerst kun je een standaard set met hashtags als basis gebruiken. Voor je bericht op Twitter kun je dan een tool als hashtagify.me gebruiken om te kijken welke van de hashtags het beste werkt. 

Voor LinkedIn kun je de zoekfunctie gebruiken om hashtags te vinden. En als je hashtags volgt, wordt het nog makkelijker. Dan kun je via de “discover more” functie een overzicht krijgen van relevante hashtags. Daarbij vind je ook het aantal keer dat de hashtag wordt gebruikt.

En op Instagram geldt dat je het beste een mix van hashtags kunt werken van verschillende populariteit. In totaal komt deze mix uit op 15-20 hashtags. 

  1. Maximaal 5 populaire hashtags die relevant zijn voor je account. Richtlijn voor het aantal berichten: meer dan 10.000.
  2. Maximaal 7 wat minder populaire hashtags die relevant zijn voor je account. Richtlijn: 5.000-10.000 berichten.
  3. Maximaal 5 hashtags die specifiek zijn voor jouw aandachtsgebied. Die zullen ook wat minder populair zijn maar je wel in beeld bij je ideale klant brengen. Richtlijn: 500 – 5.000 berichten
  4. Maximaal 2 branded hashtags.

Het resultaat van dit hashtag recept

Het resultaat van dit hashtag recept is dat je beter zichtbaar, vindbaar en relevant bent voor je ideale klant. En dat leidt uiteindelijk tot meer engagement, meer kliks naar je website of producten en dus naar meer omzet (en hopelijk winst).

Wil je meer weten over welke hashtags bij jouw account passen? Ik drink graag een kop koffie met je. Heb je hashtag tips? Laat het weten in de opmerkingen of op een van mijn #socialmedia profielen.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?