Facebook Postvak IN, je geheime inbox op Facebook


Facebook Postvak IN is de plek waar je als ondernemer op alle berichten kunt reageren die je Facebookpagina krijgt. Een soort inbox voor alle berichten die je op je Facebookpagina en op daaraan gekoppelde Instagram en Messenger accounts.

Facebook Postvak in is een hele handige functie. Tenminste, als je weet hoe je hem kunt vinden. Want Facebook Postvak IN is misschien wel het best bewaarde geheim van Facebook. Als je niet weet dat Facebook Postvak IN bestaat, is de kans groot dat je hem niet vindt. Tot nu.

Is Facebook Postvak IN nou ideaal voor jou als drukke ondernemer? Of juist een extra inbox om te beheren?

Facebook Postvak IN bij je pagina

Facebook Postvak IN is dus je inbox op Facebook. Ja, een inbox zoals je die wel kent van je e-mail. Facebook Postvak IN krijg je er gratis bij als je een pagina op Facebook hebt.

Alle berichtenverkeer met je pagina kun je als drukbezette ondernemer in die inbox vinden. Niet alleen de reacties op je berichten. In de inbox vind je ook chatberichten, reacties op Instagram en nu zelfs direct messages op Instagram.

En het mooiste is dat je die rustig op je laptop kunt beantwoorden. Je hebt er geen extra apps voor nodig. Op je mobiel je Facebook Postvak IN beheren is ook mogelijk als je de Paginabeheer App van Facebook download. In dit blog ga ik alleen in op de mogelijkheden op je desktop.

Waar vind ik Facebook Postvak IN?

Facebook Postvak IN is te vinden via je Facebookpagina. En die vind je via het startmenu rechtsboven in je scherm op je desktop. Op je mobiel is het Postvak IN dus te vinden in de app Paginabeheer maar daarover ga ik het niet hebben.

Op je desktop of laptop kom je bij het Postvak IN door naar de Facebook pagina van je bedrijf te gaan.

Facebook Postvak IN: vanuit Hoofdmenu

Als je daar bent, dan is Postvak IN de tweede optie van links in het horizontale menu boven aan de pagina.

Facebook Postvak IN: waar vind ik dat?

Wat kun je nou allemaal met Postvak IN?

Alle berichten die naar je pagina worden gestuurd kun je in het Facebook Postvak IN terugvinden en beantwoorden. Ze zijn netjes gesorteerd per Facebook platform want Postvak IN heeft aparte mappen per platform.

In de map Messenger vind je de chatberichten die via Messenger zijn gestuurd. In de map Opmerkingen en meer vind reacties op Facebook en Instagram berichten in aparte submapjes. Via de ze map kun je ook reageren op recensies op Facebook. Tot slot is er een aparte map waar je automatische antwoorden voor recensies en reacties op vacatures kunt instellen.

Facebook Postvak IN: mappen structuur

Alle nieuwe berichten aan je pagina kun je vinden in de map ongelezen. Die optie vind je bij elk platform in het dropdown menu waar standaard “hoofdmap” staat.

Je kunt berichten markeren als “spam”, als “klaar” en als bericht wat “follow up” nodig heeft. Dus heb je een keer niet onmiddellijk antwoord? Dan stuur je een bericht terug dat je het uitzoekt en markeert het als follow up. Op die manier kun je berichten makkelijk terugvinden.

Hoe beantwoord je een bericht in Postvak IN?

Een bericht beantwoorden is makkelijk, maar je moet wel even weten hoe.

Voor Facebook berichten is dat makkelijk te ontdekken. Je selecteert een bericht aan de linkerkant en dan kun je via “beantwoorden”, het antwoord rechtstreeks aan de persoon richten die de vraag stelde. Je kunt een reactie ook altijd leuk vinden trouwens. Wel is de interface een beetje ouderwets, maar tegelijkertijd wel overzichtelijk.

Als je een Instagram bericht wilt beantwoorden, dan moet je op het bericht gaan staan. Je krijgt in het rechter scherm het bericht te zien met alle statistieken erbij en de opmerkingen eronder.

Facebook Postvak IN

Als je dan naar beneden scrolt dan kun je op alle berichten apart reageren door er met je muis overheen te gaan. Je krijgt nu rechts een prullenbak en een pijl die linksaf slaat te zien. Het prullenbakje is uiteraard bedoeld om de reactie weg te gooien. Het pijltje is bedoeld om te antwoorden op de opmerking die je hebt geselecteerd. Je noemt dan ook automatisch de verzender van de opmerking in je antwoord met een tag.

Facebook Postvak IN: reageren op Instagram

Wil je een algemeen antwoord geven, dan kun je dat gewoon onderaan intypen. Let op: de opmerkingen en je antwoorden zijn voor iedereen zichtbaar. Dus het is geen 1 op 1 gesprek.

Facebook Postvak IN: reageren op Instagram comment box

Zijn er dingen die je niet via Facebook Postvak IN kunt doen?

Helaas is het nog niet mogelijk om automatische reacties op chatberichten via het Postvak IN in te spellen. Daarvoor moet je op je pagina kiezen voor instellingen en daarvan voor de optie “berichten”. Meer over het nut van automatische reactie op chatberichten lees je elders op dit blog.

Qua interactie op Instagram is het niet mogelijk om een reactie leuk te vinden. Daarom zul je dat dus in de app zelf moeten doen.

Reageren op WhatsApp for Business kunnen de meeste ondernemers in Nederland nog niet. Ik verwacht dat dit ook via het Postvak gaat lopen. Maar daarvoor is verdere integratie van WhatsApp op de Facebook IT nodig.

Moet ik dan continue op Facebook Postvak IN ingelogd zijn?

Het is niet nodig om de hele dag op Facebook ingelogd te zijn. Sterker nog, dat is een slecht idee (ook voor je normale mail trouwens). Elke dag een keer kijken is prima. Maar zorg dat je een half uur per dag blokt om dat te doen en mensen antwoord te geven of te bedanken voor hun commentaar. Dan houd je alles bij en krijgen mensen binnen 24 uur een reactie.  

Sowieso zou ik niet de hele dag op Facebook (of Instagram of Messenger) inloggen. Want dat werkt best verstorend voor je andere werkzaamheden. Juist als je een half uur per dag gefocust aan je Postvak IN besteedt, kun je de rest van de dag “gewoon je werk doen”. Dat doe ik zelf ook. Tenzij je een heel groot bedrijf hebt en daar aparte medewerkers voor in kunt en wilt huren, is het ook niet nodig.

Op Instagram is het gewoonte dat er wordt gereageerd op berichten met emojis. Daarom is mijn advies om niet op berichten met alleen emoji’s te reageren. Dat zijn namelijk vrijwel zeker geautomatiseerde (door een bot gestuurde) reacties. Dat soort interactie is voor veel ‘echte’ gebruikers een doorn in het oog. Dus ik wil dat zelf niet al te veel beoordelen.

Meer algemeen kun je een bericht wat je niet gelijk kunt (of wilt) beantwoorden markeren met een ster. Op die manier markeer je berichten voor follow up. Je vind die berichten terug in de map follow up (in het dropdown menu aan de linker kant).

Waarom is Facebook Postvak IN belangrijk voor jou als ondernemer?

Antwoorden op berichten van volgers is een van de belangrijkste manieren om op social media een ‘meaningful interaction’ te hebben.

Hoe goed je pagina op het op Facebook doet, wordt onder andere bepaald aan de hand van de hoeveelheid interactie die je met je volgers hebt en je response tijd. Hoe sneller je antwoordt, hoe beter het wordt. Daarbij geldt uiteraard wel dat je moet zorgen dan je altijd vriendelijk maar feitelijk blijft.

Maar verreweg de belangrijkste reden is dat klanten en geïnteresseerden in toenemende mate contact met je gaan opnemen via kanalen als Messenger en WhatsApp. Dat komt in de plaats van reacties op je pagina zelf. Als je een deel van die communicatie dus voor een groot deel op 1 plek kunt terugvinden, dan geeft dat overzicht. En het bespaart tijd.

Facebook Postvak IN, handig of niet?

Facebook Postvak IN bespaart je tijd en levert heel veel op qua reactietijd en ‘betekenisvolle interactie’. Dat draagt bij aan een goede zichtbaarheid van je pagina want een van de bedrijfsdoelstellingen van Facebook is om mensen met elkaar te verbinden. En bijdragen aan die doelstelling is bijdragen aan je eigen zichtbaarheid.

Daarnaast is het een gemakkelijke tool, want je hoeft niet op tig plekken tegelijk te antwoorden. Je hebt dus een centrale plek voor vrijwel al je conversaties. Daarom vind ik het een enorm handige tool.

Het grote nadeel vind ik persoonlijk wel dat Facebook Postvak IN geen gemakkelijke toegang biedt tot automatische antwoorden op chat berichten. En ik hoop dat toegang tot WhatsApp voor business ook snel aangesloten kan worden. Dan wordt Facebook Postvak IN de centrale plek voor alle conversaties met je pagina op alle Facebook platforms. Tot slot kan de navigatie altijd beter, want die is nu nog per platform verschillend.

facebook Postvan IN: prive messenger

Tot slot, je privé inbox voor Messenger (dus bij je profiel, niet bij je pagina) vind je via de Messenger knop en dan linksonder klikken op de optie ‘Alles bekijken in Messenger’. Dit is helaas nog alleen voor Messenger beschikbaar.

Waar kun je reageren en meer informatie vinden over Your Social Media Buddy?

Ik ben benieuwd wat je van dit vlog vindt. Dus laat het me weten als reactie op mijn Facebook bericht of op Instagram.

Verder is er op 18 februari 2019 weer een nieuwe editie van 3 Things Social. Zijn er in de tussentijd dingen die jou zijn opgevallen of die je hebt gemist in dit overzicht? Laat het me weten via een opmerking hieronder, of via mail, Twitter, LinkedIn of Facebook.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?