Een goed blog verdient de juiste tags

Stel je hebt een blog en je wilt gevonden worden op internet. Hoe krijg je dat voor elkaar? Om te beginnen kun je gaan werken met zoekmachine-optimalisatie (SEO) en zoekmachinemarketing (SEM).

Meer over dat onderwerp vertel ik je in het blog over hoe we online gevonden kunnen worden. Maar zijn er ook andere manieren die gratis zijn? Ja, die heten: tags of hashtags. In dit blog leg ik je uit wat hashtags of tags zijn, hoe ze bijdragen aan betere vindbaarheid, hoeveel je er moet gebruiken en op welke tags je gevonden kunt worden. En ik vertel je hoe je die tags dan weer kunt vinden.

Wat is een hashtag?

Een hashtag is een combinatie van een hekje (hash in goed Engels oftewel #) en een zoekterm of zoekwoord (tag) waarop je gevonden kunt worden. Al in de eerste internet chat functies werd de hashtag gebruikt om kanalen en onderwerpen aan te duiden.

Op Twitter nam het gebruik een vlucht nadat Chris Messina (een ontwikkelaar bij Google overigens) voorstelde om ook op Twitter hashtags te gebruiken om onderwerpen en conversaties te ordenen. Andere Social Media platforms begonnen ook hashtags te gebruiken als middel om gebruikers te helpen om onderwerpen te vinden.

MetEen voorbeeld van hoe hashtags werken is het volgende: stel je wilt alles weten over Ajax-Feyenoord. Als je dan zoekt op #ajafey kunt u op Twitter (en op Google) alle informatie vinden.

Hoe dragen tags bij aan de vindbaarheid van jouw blog?

Zoekmachines als Google nemen tags mee in zoekopdrachten om te kijken naar de relevantie van zoekresultaten. Het gebruik van tags kan dus bijdragen aan een betere vindbaarheid. Daarnaast is het ook gemakkelijk in het gebruik en biedt het mogelijkheden die niet beperkt zijn tot een specifiek social media platform.

Ik maak mijn blogs op WordPress en kan bij “categorieën & tags” zonder extra kosten allerlei tags of zoekwoorden meegeven waarop mensen me kunnen vinden. Als je de tags overeen laat komen met de tags die je gebruikt op Twitter en Instagram, dan kan dat een hele krachtige mix van zoektermen opleveren. En als de zoektermen dan ook overeenkomen met jouw zoekwoorden bij SEO en/of SEM wordt dat effect nog verder versterkt.

Hoeveel tags moet je gebruiken?

Een blog op WordPress kan zoveel tags meekrijgen als je wilt. Op 15 ervan kun je binnen WordPress gevonden worden.

Moet je er dus ook 15 moet gebruiken? Nee, want op WordPress geldt dat hoe meer tags je meegeeft, hoe minder waarschijnlijk het is dat je in een bepaalde categorie hoog in de zoekresultaten terecht komt. Met andere woorden: ook hier geldt dat “less is more”.

Persoonlijk gebruik ik tussen de 5 en 10 tags waarvan er twee standaard zijn voor elke post en de rest afhangt van het onderwerp. De tags kun je toevoegen aan de rechterkant van het scherm bij “categorieën en tags”.

Als je meer over dat deel van je scherm wilt weten, kun je terecht bij op de supportpagina van WordPress.

Op welke tags wordt je gevonden?

Welke tags moet je gebruiken om gevonden te worden? Het vervelende antwoord op die vraag is dat je daarmee moet experimenteren. Gewoon kijken wat er werkt en de analytics functies van Google gebruiken.

Zoekwoorden voor SEO en zoektermen voor SEA zijn een goede start. Die kun je namelijk gewoon opnieuw gebruiken als tag. Als je tips wilt voor het optimaliseren van de informatie op uw site, dan is dit artikel handig. Online marketing bedrijven als HubSpot bieden hierbij ook hulp.

De belangrijkste tip is om tijd in te steken in zoekwoorden onderzoek. Te weinig of niet relevante zoekwoorden zorgen ervoor dat je blog niet wordt gevonden.  Maar ook een overdaad aan zoekwoorden is absoluut schadelijk.

Als je nog geen zoekwoorden hebt, geen nood: er zijn gratis keyword tools. Een ervan is Answer The Public, die in meerdere talen zowel zoektermen geeft als alternatieven. Een andere is ubersuggest.io die heel veel extra woorden geeft bij een zoekterm die relevant kunnen zijn (en bij de zoekterm social media zijn dat er nogal wat, heb ik gemerkt). En als je al een Google AdWords account hebt, dan kun je ook van hun zoekwoorden planner gebruik maken.

Heb je geen inspiratie? Geen nood! In dat geval kun je beginnen om via Google Trends te kijken wat er actueel is. Of je kunt op Twitter kijken wat de trending topics zijn. Die trends moeten overigens wel relevant zijn want anders werkt het tegengesteld aan wat je wilde. Google straft je namelijk voor niet relevante zoekwoorden.

Dan nog een kleine bonus op het onderwerp gevonden worden. Google biedt een functie aan die Google My Business heet. Als je jouw bedrijf daarbij aanmeldt, kunnen mensen u makkelijk vinden via Google als ze lokaal zoeken. Dit is bijvoorbeeld erg handig om gevonden te worden binnen Google Maps. Mensen die lokaal zoeken krijgen trouwens ook je website te zien en daarmee je blog. Dat effect kun je nog verder versterken door gebruik te maken van de “Posts” functie. Dat zijn berichten waarmee je de aandacht kunt vestigen op een product of dienst. Of op je laatste blog.

Conclusie

Als je een blog bijhoudt, dan wil je ook dat mensen dat lezen. Daarvoor is het dan prettig om gevonden te worden. Tags zijn een goede manier om jouw blog vindbaar te maken. Ze helpen zoekmachines om je blog te zien als een relevant zoekresultaat. Het gebruik van tags is wel aan regels gebonden, waarbij “less is more” de belangrijkste is.

Welke tags voor jouw blog werken is een kwestie van uitproberen en resultaten meten via de analytische functies van Google. Het is verstandig daar de nodige tijd aan te besteden omdat dit je helpt om de juiste zoekwoorden te vinden.

Tot slot zijn er talloze hulpmiddelen om relevante zoektermen te vinden. Op die manier vind je de juiste tags bij je blog. Als je hier meer over wilt weten, laten we dan eens een kopje koffie drinken.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?