De toekomst van Facebook: 3 bepalende trends voor jouw pagina


De toekomst van Facebook. Hoe ziet die eruit? Hoe zien de apps er in 2020 uit? Op 6 maart kondigde Mark Zuckerberg aan dat de focus van Facebook zou verschuiven naar privacy van de gebruiker. Maar wat bedoelde hij daarmee? En wat kun jij met die kennis als ondernemer met een Facebook pagina?

De toekomst van Facebook: welke 3 trends zijn bepalend voor het succes van jouw pagina?

De oude Grieken hadden vroeger het Orakel van Delphi. Die gingen daarheen om een voorspelling over hun eigen toekomst te krijgen. Maar als ze die hadden, dan was die meestal niet heel concreet. En vol met raadsels.

Tegenwoordig hebben we gelukkig persberichten en blogs van CEOs. Maar dat wil niet zeggen dat je dan dus precies de toekomst kunt voorspellen. Ook niet de toekomst van Facebook. Daarvoor moet je goed lezen, soms tussen de regels door.

We zijn al lange tijd over de toekomst van Facebook aan het speculeren. Soms leidt dat tot aardige voorspellingen. Zoals deze: “Facebook verdwijnt in 2020”. Dit was de kop van een artikel op de site ComputerWorld.nl in 2012. Hoewel de reden waarom achteraf fout is, zit er een kern van waarheid in.

Want in 2020 zal het Facebook wat wij nu kennen voorgoed veranderen. Daar kwam ik achter tijdens een keynote van Mari Smith tijdens Social Media Marketing World 2019. En op die verandering moet jij als ondernemer nu gaan inspelen. Tenminste, als je ook in 2020 nog zichtbaar wilt zijn.

De toekomst van Facebook: jouw gegevens beschermen is wel degelijk belangrijk.

Om de aangekondigde verandering te begrijpen gaan we terug naar 2018. Toen werd Mark Zuckerberg verhoord in het Amerikaanse parlement naar aanleiding van de Cambridge Analytica affaire. En toen zei hij onder andere het volgende:

“We have a responsibility to protect your data, and if we can’t then we don’t deserve to serve you.”

Mark Zuckerberg – Facebook CEO

De reden voor die opvallende uitspraak is simpel: Facebook leeft van data. Om precies te zijn van de persoonlijke gegevens van zijn gebruikers. Daarin zitten namelijk de voorkeuren en eigenschappen die Facebook gebruikt om het voor adverteerders mogelijk te maken om gericht te adverteren.

Dus zonder deze gegevens is er geen Facebook. En al helemaal niet gratis. Met andere woorden: de toekomst van Facebook is afhankelijk van hoe goed ze de gegevens van gebruikers beschermen.

Verder heeft Facebook in de toekomst helemaal geen belang bij alle schandalen. Dan ligt er allerlei regelgeving op de loer. Dat zagen we al Cambridge Analytica en recent weer na de aanslag in Christchurch. En de Europese Commissie heeft Facebook laten beloven dat ze duidelijker zullen moeten vertellen waar ze hun inkomsten aan verdienen.

De toekomst van Facebook: de visie van Mark Zuckerberg zelf.

Op 6 maart publiceerde Mark Zuckerberg een blog met daarin zijn “A Privacy Focussed Vision for Social Networking”. Hierin beschrijft hij de zes principes waaraan het social networking platform van de toekomst (Facebook dus) zou moeten voldoen. Dit zijn:

  1. Persoonlijke conversaties die niet door iedereen gelezen en gezien kunnen worden (WhatsApp, Messenger, Instagram Direct Messages).
  2. Encryptie om ervoor te zorgen dat privé gesprekken ook privé blijven.
  3. Berichten moeten minder lang zichtbaar en vindbaar zijn.
  4. De verwachting en belofte van veiligheid van gegevens en gebruikers.
  5. Veilige opslag van gegevens in landen met voldoende waarborgen voor mensenrechten, privacy en vrijheid van meningsuiting.
  6. Koppeling van platforms om het mogelijk te maken om makkelijk berichten en informatie van het ene platform op het andere te delen (interoperabiliteit).

Daarbij is de privacy van een persoonlijke conversatie de randvoorwaarde voor het succes van het platform. Maar er zijn meer privacy gerelateerde pijlers. Let bijvoorbeeld op het concept van tijdelijke content. Daarmee worden berichten minder lang zichtbaar. Daardoor hoef je geen angst te hebben dat de inhoud je tot in lengte van jaren gaat achtervolgen.

Hoe zit het met meaningful interactions?

Begin 2018 kwam Facebook met de vorige verschuiving van haar focus. Alles zou draaien om meaningful interactions. Kort door de bocht werd in het algoritme voorrang gegeven aan berichten waar veel reacties op kwamen en aan berichten van vrienden en familie. Allemaal in de hoop dat het tot meer betrokkenheid en blijere gebruikers zou leiden.

Dat leidde er vervolgens toe dat spraakmakende berichten van pagina’s aan vooral de rechterkant van het politieke speelveld veel zichtbaarheid kregen. En die berichten leiden tot veel betrokkenheid, vooral boosheid.

De toekomst van Facebook: de resultaten van de focus op meaningful interactions volgens een onderzoek van media bureau Nielsen.

De meaningful interactions, ondertussen, vonden (en vinden) in toenemende mate plaats op platforms als WhatsApp en Messenger. Foto’s delen is daarvan een mooi voorbeeld. Dat delen we allemaal voornamelijk via WhatsApp (in Engelstalige landen voornamelijk in Messenger). Voor zover we die foto’s breder willen delen, gebruiken we eerder Instagram dan Facebook.

Binnen Facebook, maar buiten het directe zicht van de meeste gebruikers, kwam er ook meer focus op groepen. In groepen kunnen gelijkgestemden met elkaar het gesprek aangaan over diverse onderwerpen. Groepen stellen mensen in staat om hun verlangen te bevredigen om ergens bij te horen of zichzelf ergens mee te identificeren.  

Welke trends kunnen we hieruit afleiden?

Uit de ontwikkelingen van vorig jaar en het betoog van Zuckerberg kunnen we voor de toekomst van Facebook eigenlijk 3 belangrijke trends afleiden.

Een toenemende behoefte aan persoonlijke gesprekken waarbij geen anderen meekijken. Deze gesprekken vinden nu al plaats via WhatsApp (en Messenger). Dat heeft als voordeel dat er sterke encryptie zit op dit platform, waardoor onze gesprekken niet (gemakkelijk) kunnen worden onderschept en afgeluisterd. Facebook speelt op deze trend in door de (relatief) sterke encryptie van WhatsApp als basis te gebruiken voor alle messaging platforms.

Een toenemende behoefte aan het bij een groep horen op social media. Een gedeelde identiteit leidt tot een gevoel van veiligheid en tot een “sense of belonging”. Daardoor zullen mensen vaker reageren en zich dus meer betrokken voelen bij de groep. Facebook speelt op deze trend in door Groups een meer prominente plek te geven binnen het platform.

Een toenemende behoefte aan een veilige omgeving, ook op social media. Die behoefte aan veiligheid zit niet alleen in de beveiliging (encryptie) van persoonlijke gesprekken en de gedeelde identiteit die mensen in groepen vinden. Die zit ook in dat je niet tot in lengte van dagen achtervolgd wordt door berichten die (naar mate de tijd vordert) in een ander daglicht komen te staan. Facebook speelt op deze berichten in door via Stories de mogelijkheid te geven om berichten te plaatsen die na 24 uur weer verdwijnen.

Hoe ziet het Facebook landschap er in 2020 uit?

Persoonlijk denk ik dat er rond deze tijd in 2020 een behoorlijke verschuiving heeft plaatsgevonden waar het gaat om de Facebook apps die we gebruiken. Als eerste denk ik dat Instagram het nieuwe Facebook wordt. Met een tijdlijn (nieuwsoverzicht) en Stories wordt dit het platform om “openbaar” te delen wat er gebeurt in je leven en in je bedrijf.

Storytelling als standaard

Binnen Instagram zullen Stories (verhalen) een belangrijke plaats gaan innemen. En van Instagram eigenaar Facebook is inmiddels bekend dat ze heilig geloven in storytelling. Daarom doet Facebook er alles aan om gebruikers de mogelijkheden te geven om dat te doen.

Integratie WhatsApp en Messenger

Daarnaast zullen Messenger en WhatsApp geïntegreerd worden. Omdat Facebook al heeft aangekondigd dat dit gebeurt op basis van de encryptie het WhatsApp platform, verwacht ik dat Messenger verdwijnt. En ik verwacht geen grote wijzigingen voor WhatsApp gebruikers. Wel zullen met de integratie ook de bots en de advertenties van Messenger naar WhatsApp komen.

En de Facebook app wordt een groepen app

In de Facebook app zal je voornamelijk groepen vinden waarbij jij je hebt aangesloten of die je beheert. Dus ik verwacht dat het nieuwsoverzicht, waarmee Facebook in 2006 begon, gaat verdwijnen. Als die verwachting uitkomt, dan is het by far de grootste verandering die ons te wachten staat. Een interessante test is trouwens dat de chatfunctie mogelijk terugkomt naar Facebook, al dan niet tijdelijk. Een ander teken dat Facebook groepen belangrijk vind is dat er een speciale pixel (tracking cookie) komt voor groepen. Dat opent de deur voor advertenties in groepen.

Het voordeel van groepen is wel dat de discussies over onderwerpen die er voor jou toe doen, zich vaak daar afspelen. Die discussies zorgen ervoor dat je ook op andere delen van het Facebook netwerk meer zichtbaarheid krijgt.

De toekomst van Facebook: hoe speel jij als ondernemer op deze trends in?

Storytelling is een ontwikkeling die al langer speelt. Het Stories format is oorspronkelijk door Snapchat bedacht en populair gemaakt. Daarna is het door Instagram gekopieerd en daar zijn inmiddels 500 miljoen gebruikers die dagelijks hun verhaal vertellen.

Omdat elke ondernemer een verhaal heeft, zijn Instagram Stories een ideaal platform om dat verhaal te vertellen. Dus als je nog geen gebruik maakt van de Stories functionaliteit, dan is 2019 een mooi moment om daarmee te beginnen.

Facebook groepen zijn op zich ook niet nieuw. Ik denk dat de meeste ondernemers wel lid zijn van een paar groepen. Maar het gebruiken van groepen als een middel om het gesprek met klanten op Facebook aan te gaan is komt minder vaak voor. Omdat juist die groepen leiden tot de interactie waar Facebook dol op is, denk ik dat het goed is om hier in 2019 mee te starten. En dat kun je doen door een besloten groep aan je pagina toe te voegen en met een of twee klanten te starten.

De ontwikkelingen op chatgebied zijn ook niet van de laatste maanden. Juist op dat gebied is het nog vroeg en kunnen ondernemers relatief goedkoop leren hoe ze dit middel optimaal in kunnen zetten. Vooral waar het gaat om veel gestelde vragen, kan een chatbot een nuttige toevoeging zijn op Facebook.

Daarom raad ik ondernemers aan om in ieder geval de automatische antwoord functie voor berichten aan de pagina te gebruiken. Dat kan dan de start van een gesprek met je (potentiële) klanten zijn.

De toekomst van Facebook: WeChat

Los van de trends hierboven, is het belangrijk voor elke ondernemer die iets met social media wil doen, ook weet wat de trends zijn. Dat is niet alleen om te weten wat er hip is, maar vooral om op lange termijn in te kunnen spelen op ontwikkelingen.

En wie echt een langetermijnperspectief op de toekomst van Facebook wil hebben, kijkt naar WeChat. Dit is de Chinese combinatie van Facebook, Nintendo, bol.com, ING, Uber en WhatsApp, waarvan Zuckerberg al een aantal keer heeft aangegeven dat het zijn voorbeeld is.

Uiteindelijke streeft Facebook ernaar om een vergelijkbaar niveau van integratie te bereiken tussen de diverse onderdelen van het platform als dat WeChat heeft. Ook daarvoor is privacy en noodzakelijke randvoorwaarde. Want met privacy en veiligheid komt vertrouwen. En op deze ontwikkeling voorsorteren als ondernemer lijkt mij wenselijk.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?