Social Media Trends van 2019 voor 2020


Social media trends: Voor adverteerders op social media is het volgen van ervan onmisbaar. Je wilt weten wat er speelt, welke functies en platforms er hot zijn en wat je maar beter links kunt laten liggen. Want dan weet je wat werkt en waar jouw ideale klant zich bevindt.

Al die informatie is ook voorhanden. Je hoeft alleen maar te googelen op social media trends. Maar tegenwoordig gebeurt er zoveel qua nieuwe functies, overnames en nieuwe technologie dat je gemakkelijk de weg kwijt kunt raken.

Rond deze tijd komen er regelmatig rapporten uit met relevante informatie over trends op social media en internet. De informatie in deze rapporten kan je als ondernemer en als adverteerder helpen het beste uit social media te halen.

Afgelopen week kwam het jaarlijkse Internet Trends rapport van Mary Meeker uit. Het rapport bevat 333 pagina’s met case studies en trends op internet en social media. Dit rapport bevat een schat aan informatie, maar ik kan me zomaar voorstellen dat je niet de tijd hebt kunnen vinden om al die informatie door te nemen.

Gelukkig is er dan Your Social Media Buddy die dat voor je kan doen. In dit blog vind je de drie belangrijkste social media trends die Mary Meeker ziet plus drie aanbevelingen hoe jij op die trends kunt inspelen.

Maar eerst, wie is Mary Meecker?

Mary Meeker wordt ook wel “The Queen of Internet” genoemd. Aan het einde van de vorige eeuw was ze een van de analisten die met haar rapporten voor stijgende koersen van aandelen in internetbedrijven zorgde. Ze staat bekend om haar gave om al in een vroeg stadium trends op het gebied van internet te spotten.

Inmiddels brengt ze elk jaar een gezaghebbend rapport met data over trends in de wereld van het internet. Uit de vele trends in het het rapport van 333 pagina’s, pik ik er 3 uit.

  1. Verschuiving van Facebook naar Instagram (en YouTube)
  2. Verschuiving van tekst naar visual (en de opkomst van Instagram)
  3. De integratie van social media in gaming?

Social Media trends: Gebruikers schuiven van Facebook naar Instagram

Social media trends: gebruikt social media platforms naar tijd online.
Bron: Internet Trends 2019, Bond Capital

Gemeten naar de tijd die mensen doorbrengen op de diverse platforms wordt de laatste twee jaar een verschuiving zichtbaar van Facebook naar Instagram en YouTube. Behalve aan de sterke groei van Instagram is dit mede te danken aan de vorig jaar door Facebook ingeslagen weg naar meaningful interactions. Daarnaast is video nog niet echt een sterk punt gebleken van Facebook, waardoor veel berichten met langere video eind vorig jaar verschoof van Facebook naar YouTube.

De trends is overigens in lijn met de trends bij marketers. Ook die vinden Facebook niet meer automatisch het primaire platform en spreiden hun kansen over meerdere platforms. Dat is ook logisch want meestal verschuiven marketers mee met de gebruikers.

Moet je mee naar Instagram?

Dat roept de vraag op of je nou mee moet verschuiven of niet. Een bekend gezegde in marketingland is “the trends is your friend”. Daarnaast is het spreiden van je kansen ook geen slechte strategie als je niet van een platform afhankelijk wilt zijn. Ik zou je wel willen aanraden niet op heel veel platforms tegelijk aanwezig te willen zijn.

Dus als je tot nu toe alleen op Facebook actief was om particuliere klanten te bereiken, dan is het aanmaken van een Instagram profiel een goede zet. Voor bedrijven die voornamelijk zaken doen met andere bedrijven is LinkedIn waarschijnlijk de beste optie.

Als je wilt adverteren dan geeft de combinatie Facebook – Instagram natuurlijk mooie mogelijkheden. Zeker omdat je ook in Messenger en (vanaf begin 2020) in WhatsApp kunt adverteren. LinkedIn heeft de naam relatief duur te zijn ten opzichte van Facebook en is ook wat lastiger in gebruik.

Social Media Trends: Verschuiving tekst naar afbeelding

Mede onder invloed van de verschuiving van Facebook naar Instagram en YouTube vindt langzaam een verschuiving plaats van de manier waarop we informatie overdragen. Die wordt steeds meer visueel en steeds meer gebaseerd op storytelling.

En dat heeft een historische reden. Kijk eens even naar de volgende tijdlijn:

Social media trends: geschiedenis van beelden
Bron: Internet Trends 2019, Bond Capital

Plaatjes zijn al sinds oudsher de vorm waarin we communiceren. Een plaatje zegt ook meer dan 1000 woorden.

Bron: Internet Trends 2019, Bond Capital

Op social media is de verschuiving in communicatie van tekst naar plaatjes ook al een tijd geleden ingezet. Zelfs op Twitter, toch een tekst medium, bevat inmiddels 50% van de weergegeven tweets een foto of video.  De drive achter deze trend zijn de mogelijkheden die de smartphone biedt. De smartphone wordt steeds krachtiger, krijgt betere camera’s en meer opslagruimte. Daardoor wordt het makkelijker om met een smartphone kwalitatief goede foto’s te maken. Daarbij komt het snelle internet (zowel mobiel als WiFi) en toenemende mogelijkheden op (met name) Instagram.

Social media trends: ontwikkelingen op het gebied van beelden
Bron: Internet Trends 2019, Bond Capital

Moet je dan alleen nog maar plaatjes gebruiken? Nee, tekst is ook fundamentele pijler van communicatie. Daarnaast is tekst voor veel mensen nog steeds een natuurlijke manier van zichzelf uitdrukken. Daarnaast werkt tekst al eeuwen prima kennis te delen en zijn veel zoek technologieën (en onderliggende programmacode) op tekst gebaseerd.

Gegeven deze trends komt de vraag op hoe je optimaal van Instagram gebruik kunt maken. Daar zou ik een hele blogpost aan kunnen wijden, maar hieronder vind je een beknopt overzicht.

Hoe maak je optimaal gebruik van Instagram?

Instagram heeft een aantal onderdelen. De belangrijkste twee zijn de tijdlijn en Stories. De tijdlijn is het oorspronkelijke deel van Instagram. Daar plaats je foto’s met een tekst en hashtags. Deze berichten blijven in principe voor onbepaalde staan. Stories zijn verhalen die slechts 24 uur zichtbaar zijn. Die verhalen kunnen de vorm van foto’s, video en tekst krijgen.

Tijdlijn versus stories: wat zet je waar?

De tijdlijn gebruik je met name voor blijvende berichten. Daardoor, en doordat je per bericht maximaal 30 hashtags kunt gebruiken, is de tijdlijn ideaal voor het laten groeien van je aantal volgers. De berichten op de tijdlijn kun je ook plannen. En als je de juiste hashtags gebruikt, kun je ook je merk een gezicht geven via de tijdlijn.

De Stories staan in principe maar 24 uur online. Zoals de naam al aangeeft kun je hier een verhaal vertellen over je dag, maar ook over dagen heen als je een goede cliffhanger gebruikt. Het vertellen van verhalen is gericht op het krijgen van engagement. Instagram biedt hier met stickers en allerlei andere hulpmiddelen ook de mogelijkheden voor. En omdat het Stories platform nog relatief jong is, biedt het ruimte voor experimentele content.

Tip voor video op Instagram

Qua video is er een belangrijk verschil tussen de tijdlijn en stories. Video op de tijdlijn vaak zonder geluid worden bekeken. Dus denk aan ondertiteling. Maar naar een video in een story kijkt 70% van de kijkers met het geluid aan (al dan niet aangemoedigd door de “sound on” sticker).

De integratie van social media in gaming

Tot slot was er in het rapport een interessante trend te vinden. De integratie van social media in interactieve games als Fortnite. Het aantal gamers stijgt gestaag en er komen ook steeds meer social media achtige functies als chat beschikbaar in games.

Het doel hierachter is om een veilige en vertrouwde omgeving te creëren waarin spelers makkelijk samen kunnen werken. Gebruikers zien gaming ook als een manier om vaardigheden te leren.

social media trends: integratie van social media in games
Bron: Internet Trends 2019, Bond Capital

Bij interactive gaming speel je real time een spel, al dan niet samen met andere spelers in een team. Dit doe je met speciale tools (denk aan de Xbox, PS2, etc.) om een zo echt mogelijke ervaring te krijgen. Maar tegenwoordig is het ook mogelijk om met je mobiel te spelen.  

De populariteit wordt medebepaald doordat jonge sporters als Brandon Norris (F1 coureur) en Max Verstappen vaak op race simulatie games meespelen en via chats kennis delen. En recent konden Fortnite spelers vanuit de game meegenieten bij een concert.

De integratie van gaming en social kreeg vorige week weer een extra boost door de overname van de maker van de video chat app Houseparty door Fortnite.

Wat kun je hiermee?

Dit is wel een trend voor ondernemers om te volgen. De integratie van social met andere type apps zie je trouwens ook in bedrijfsomgevingen, waar chat als een samenwerkingstool is geïntegreerd in Microsoft Teams, Slack, etc. Dus de kans is vrij groot dat je er op een of andere manier in de toekomst wel mee te maken krijgt.

Een van de zaken waar games erg geschikt voor zijn is om medewerkers dingen te leren en om bijvoorbeeld scenario’s te testen bij calamiteiten.

Waar het gaat om adverteren, lopen de meeste advertenties in games via bestaande platforms als Facebook en Google. Ik voorzie niet dat dit gaat verschuiven. Games bieden wel een uitgelezen mogelijkheid voor product placement. Bijvoorbeeld door je producten te laten gebruiken door karakters in het spel.

De komende weken

Dit was voorlopig de laatste blog over social media strategie. Komende weken krijg je op deze plek weer wat meer nieuwe functies op het gebied van adverteren en hacks op het gebied van Facebook en Instagram.

Heb je in de tussentijd vragen of tips? Laat het me vooral weten! Je kunt me bereiken via een opmerking hieronder, of via mail, Twitter, LinkedIn of Facebook.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?