3 social media trends voor 2020

Wat worden de social media trends van 2020? En hoe kun je als ondernemer op die trends inspelen? Nu 2020 ook op social media is begonnen en de oliebollen en champagne op zijn, is het tijd voor een voorbeschouwing en voorspellingen.

Social media trends voor 2020 van Your Social Media Buddy.

Aan het begin van de jaren ’20 van de 21e eeuw komt Your Social Media Buddy met een voorbeschouwing met 3 relevante social media trends waar ondernemers in 2020 en erna rekening mee moeten houden:

  1. Social detox
  2. Social gaming
  3. Online reputation management

De reden dat ik deze trends eruit pik is dat ik verwacht dat deze drie social media trends in 2020 inzetten of doorzetten, maar zeker ook daarna nog relevant blijven.

Social media trends in 2019

Maar eerst even een korte terugblik op 2019. Want er gebeurde weer een heleboel op het gebied van social media. Zo veranderde Facebook ingrijpend met de terugkeer naar privé conversaties. Verder was er op alle social media meer aandacht voor stories en kwam Facebook met groepen als een van zijn belangrijkste functies. Verder werd TikTok in minder dan een half jaar tijd een van de meest populaire social media platforms. En tot slot was er meer aandacht voor de slechte kanten van social media, zoals de negatieve invloed van bereik en likes op het welzijn van gebruikers. Die laatste social media trend zal in 2020 nog wel doorzetten.

Social Media Trend 2020 #1: de social detox

En dat laatste is gelijk een mooi bruggetje naar de eerste relevante social media trend voor 2020: de social detox. Want de afgelopen dagen verschenen er in het AD en de Volkskrant artikelen over internet moeheid aan het eind van de jaren ’10 van deze eeuw. Veel bekende Nederlanders en nog veel meer gewone mensen en ondernemers kunnen het niet meer opbrengen om elke dag content te produceren.

De afgelopen jaren hoorden we genoeg over hoe ‘slecht’ internet en social media voor ons zijn. Dus ik denk dat die bewustwording zich gaat vertalen in minder social media. Of misschien is het beter om te zeggen: bewuster gebruik van social media. Dus niet meer op Facebook zitten om niets te hoeven missen, maar om echt meaningful interactions te hebben.

Hoe ziet dat er dan uit, die social detox?

Laat ik mijn eigen ervaring van de afgelopen weken even als voorbeeld nemen. Als eerste zette ik het plaatsen van berichten op een laag pitje. Dat deed ik zowel op Facebook, als op Instagram en LinkedIn. Op Twitter ging ik wel gewoon door. Reden achter dat laatste is dat het verzamelen en plaatsen van Twitter berichten heel weinig moeite kost. Gemiddeld een uur per week.

Op de andere platforms heb ik in totaal 3 of 4 berichten geplaatst. Uiteraard een met kerst, een rondom de bedrijfsmodeshow van Wijntje aan het Pleintje en een rondom mijn eigen optreden tijdens Stories Worth Sharing.

Het was dus zeker niet zo dat ik helemaal van de radar verdween. Maar ik wilde wel weer wat bewuster met social media bezig zijn zelfs als ik wel de hele dag was ingelogd.

Wat bracht mijn eigen social detox me dan qua resultaten?

Als je hier een heel dramatisch verhaal verwacht over een totale transformatie waardoor ik nu weer gelukkig ben…. Scroll vooral verder naar de tweede trend.

Het belangrijkste was tijd en ruimte in mijn hoofd. Met name het uitzetten van alle notificaties was een enorme bron van rust. Tegenwoordig moet ik bewust kijken of ik geen belangrijke berichten of mails gemist heb. Anders vergeet ik ze, want ik zie ze niet.

En met name dat niet meer zo nodig hoeven. Niet meer continu dat stemmetje in je hoofd hebben dat je eraan herinnert dat er nog een social media bericht voor de volgende dag moet worden gemaakt of een blog moet worden geschreven. Dat kan ik iedereen aanraden. Gek genoeg ging ik het daardoor ook weer leuk vinden om te schrijven.

Wat moet je als ondernemer met een social detox?

Met deze social media trend voor 2020 zal je voornamelijk rekening moeten houden in je marketing budgetten en in de manier waarop je aan marketing doet. Want als er minder mensen online zijn, leidt tot minder bezoekers aan je website en social media profielen. En als je adverteert dus ook minder bereik, kliks en conversie. Het wordt dus moeilijker om je publiek online te bereiken.

Verder zullen online advertenties ook dit jaar weer duurder worden. Natuurlijk is er sprake van pieken en dalen als gevolg van verschillen in vraag en aanbod, maar overall denk ik dat de prijzen hoger zullen zijn. Of dat uitsluitend met de detox te maken heeft, is natuurlijk arbitrair. Maar dat de social media detox trend invloed gaat hebben is wel zeker.

Daarom zijn andere vormen van bereik, van e-mail marketing tot ouderwetse print zeker niet afgeschreven. Dat laatste moet je dan wel op het juiste papier doen.

Social Media Trend 2020 #2: social gaming

In juni 2019 verscheen een rapport van Mary Meeker. Zij is de ongekroonde koningin van het internet. Niet vanwege het enorme aantal volgers, maar vanwege haar voorspellingen. In haar rapport over internet trends beschreef ze onder meer de toenemende integratie van social media en gaming. In mijn blog gaf ik toen het voorbeeld van video chatten tijdens een spelletje Fortnite, maar er zijn veel meer mogelijkheden.

Sindsdien zijn er wel de nodige ontwikkelingen geweest. Zo ging Fortnite viral bij de lancering van een nieuwe versie van het spel. Daarbij verdween het hele platform een paar dagen in een zwart gat. Maar vlak voor het einde van 2019 mengde Facebook zich in de strijd. En als Facebook zich ergens voor interesseert, dan is het menens.

Daarom durf ik de voorspelling wel aan dat Social gaming een van de trends van 2020 en erna gaat worden. Dit is mede ingegeven omdat eSports aan populariteit winnen en er rondom eSports events ook het nodige op social media gebeurt. Zo zijn er hele communities op diverse social media rondom eSports teams of competities. En natuurlijk kun je de eSports op YouTube, Twitch en andere social media volgen.

Misschien dat als we in de laatste dagen van 2029 nog kranten hebben, ze dit als een van de social media trends van het komende decennium noemen.

Wat kun je als ondernemer met social gaming?

Wat moet je als ondernemer met social gaming als je niet op Fortnite zit? En wat moet je met eSports als je niets hebt met FIFA 20? Misschien sponsor je een sportvereniging en is daar een eSports afdeling van? Feyenoord heeft bijvoorbeeld zijn eigen eSports team en Academy. En dat geldt voor alle Eredivisie verenigingen, want die spelen een aparte competitie die dan ook weer op YouTube te zien is

Als je in Alphen aan den Rijn woont, kun je een keer langsgaan bij de eSports Arena. Daar vinden tegenwoordig ook grote eSports evenementen plaats, zoals recent een WK Mario Kart (ja, inderdaad de Nintendo game). Daaromheen is er ook genoeg te doen en dus te sponsoren.

In een wereld waarin veel om de aandacht van je ideale klant draait, is het belangrijk om de platforms op te zoeken waar die ideale klant zich bevindt. En als die ideale klant wat jonger is en geïnteresseerd is in gaming, dan is het verstandig om daar ook zichtbaarheid te hebben.

Tot slot zijn er allerlei eCommerce mogelijkheden. Zo kun je in-game-aankopen doen op Snapchat van Adidas kleding voor honkballers. Nou is honkbal in Nederland wat minder populair dan in de VS, maar je kunt een aardig beeld van de mogelijkheden krijgen.

Social Media Trend 2020 #3: online reputatie management

Heel soms heb je van die dagen dat je denkt dat Sinterklaas toch echt bestaat. Want ja, het stond er echt. Als laatste trend in een blog over 13 digital marketing trends voor 2020: Online Reputation Management. Gepubliceerd op 5 december 2019 nog wel, dus een echt Sinterklaascadeautje. Dus mag deze hier niet ontbreken.

Wat wil het geval? We leven in een wereld waarin we steeds meer met elkaar verbonden zijn. In die wereld is het een utopie om te denken dat je reputatie alleen van jou afhankelijk is.

Er zijn klanten die reviews achterlaten, Er zijn leveranciers die jou voorzien van de kwaliteit goederen of diensten die jij vindt dat je klanten verdienen. Misschien zijn er financiers die wat in de melk te brokkelen hebben of beleg je zelf in andere bedrijven. En natuurlijk kun je ook zelf het nodige doen om zichtbaar te zijn, zowel online als offline.

Je online reputatie is niet alleen afhankelijk van jou

Al die partijen kunnen jou op een goede, maar ook op een minder goede manier in het nieuws brengen. Zo kwam de firma Knijnenburg dit jaar rond de boerenprotesten negatief in de spotlight te staan omdat het ANP een oude foto gebruikte bij een artikel over hoe bedrijven met grote vrachtwagens meehielpen om het boerenprotest in goede banen te leiden. De informatie over Knijnenburg was overigens niet correct, en dat maakte het extra zuur.

Dat je via je leveranciers slecht in het nieuws kunt komen, was al wat langer bekend. Zo kwam Apple al een aantal keer in het nieuws door de werkomstandigheden bij leverancier FoxConn.

Dankzij de AVG is daar nog een mogelijkheid bijgekomen: het datalek. Juist in een tijd waarin data het nieuwe goud is, is de prijs voor je reputatie hoog als je de data van jezelf en je klanten kwijtraakt. Want een datalek moet je soms niet alleen bij de Autoriteit Persoonsgegevens melden, maar ook bij je klanten. En dat die dan op social media kunnen reageren, hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Wat kun je als ondernemer met online reputatie management als social media trend?

Dit is een social media trend voor 2020 waar je jezelf als ondernemer op kunt voorbereiden. Het hebben van een plan is daarvoor cruciaal. In dat plan breng je in kaart waar je mogelijk negatief mee in het nieuws kunt komen. Als je dat weet, kun je ook een reactie voorbereiden en binnen je bedrijf bespreken wie ervoor zorgt dat die reactie wordt geplaatst.

Dat schept, als het misgaat een hoop rust in je hoofd. En het geeft je de mogelijkheid om snel te reageren, zonder te vervallen in algemeenheden als contractuele verplichtingen.

Zo’n plan moet niet te specifiek zijn, want de exacte situatie laat zich helaas niet voorspellen. Aan de andere kan laten de meeste mogelijke risico’s zich wel vatten in een scenario wat je met je medewerkers kunt naspelen om te zien of iedereen zijn of haar rol goed kan invullen. Als je wilt kun je zo’n test ook uitbreiden naar leveranciers en andere betrokkenen.

Meer over dit soort plannen vind je op de website van de True Story Company, maar je kunt ook gewoon contact opnemen via mijn eigen social media accounts.

Andere social media trends voor 2020

Natuurlijk zijn er heel veel voorspellingen te vinden voor social media trends voor 2020. De gemakkelijkste is om te voorspellen dat TikTok groot gaat worden in 2020, want dat is het eigenlijk al. Maar ook de trend naar toenemende personalisatie, al dan niet gebaseerd op algoritmen en kunstmatige intelligentie, zal in 2020 wel doorzetten.

In alle geweld rondom AI en bots moet ook het woord ‘authentiek’ genoemd worden. Want jezelf zijn moet je altijd doen, ongeacht het jaar, decennium, eeuw of millennium. Op die manier houdt je social media langer vol en blijft het leuk.

Mocht je tot slot toch nog een ander lijstje met trends willen zien, dat is er dit artikel van Trendland.com. De trends daarin zijn niet perse social media gerelateerd, maar daarom niet minder interessant.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?