Hoe schrijf je een goed blog?


Een goed blog is tegenwoordig noodzakelijk als je wilt dat je klanten de website van je bedrijf vinden. Want een goed blog draagt bij aan SEO. Verder geeft bloggen je de mogelijkheid om je kennis te delen met je ideale klant. Daarnaast is een goed blog een geweldig middel om te laten zien waar jij als ondernemer voor staat. En daarmee is een goed blog een essentieel onderdeel geworden van elke social media marketing strategie van elke onderneming.

Hoe schrijf ik een goed blog? Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Foto credit: hannah grace op Unsplash

Maar hoe schrijf je een goede blogpost? Hoe kom je aan inspiratie? En hoe zorg je ervoor dat mensen het vinden? Deze week ging ik op zoek naar de antwoorden op deze drie vragen. De antwoorden en tips vind je hieronder. Daarbij geef ik je ook gelijk inzicht in hoe ik zelf een blog schrijf.

Wat is een goed blog?

Voordat ik je mee neem op reis in de wereld van een goed blog, is het belangrijk om een idee te hebben aan welke criteria een goed blog moet voldoen.  Dat zijn er wat mij betreft 3: een goed blog is interessant voor je ideale klant, heeft een herkenbare stijl en vertelt een verhaal.

Interessant voor je ideale klant

Een goed blog is een verhaal wat voor je ideale klant interessant is. Daarom moeten de titel, de inhoud en de visuals aansluiten bij wat je ideale klant zoekt. Daarvoor moet je in zijn of haar belevingswereld zien te komen. Een goed beeld bij wie je ideale klant is, kan daarbij goed van pas komen.

Herkenbare stijl

Behalve dat een goed blog moet aansluiten bij de belevingswereld van je ideale klant, is het ook van belang dat een blog is geschreven in een herkenbare stijl. Jouw stijl. Want op die manier maak je jouw blog herkenbaar voor fans. Bijkomend voordeel, doordat je jezelf niet in allerlei bochten hoeft te wringen tijdens het schrijven, is het bloggen makkelijker vol te houden.

Een goed blog is een verhaal

Tot slot vertelt een goed blog een verhaal. Dat geldt voor de individuele blog berichten maar ook overall. Het is dus belangrijk om bij het kiezen van onderwerpen goed te kijken naar hoe zo’n onderwerp past in de verhaallijn van jouw blog. Daarom is het ook verstandig om te zorgen dat je wat verder vooruit plant dan je volgende blog en zorgt dat je blog in sync is met je content kalender. Uitzondering op die regel is als je alleen blogt over actualiteiten, zoals ik met 3 things social een tijdje deed.

Hoe kom je aan inspiratie voor een goed blog?

Er zijn verschillende manieren om aan inspiratie te komen voor een goed blog. Ik ga er 3 noemen die ik zelf vaak gebruik.

Keyword research

Google is ooit opgezet om antwoord te geven op zoekvragen van mensen. Dus als ik inspiratie wil hebben voor een blog is Google een prima startpunt. Typ een onderwerp in de zoekbalk en je krijgt via de suggesties een overzicht welke zoekvragen mensen stellen over jouw onderwerp.

Behalve Google zijn er sites als answerthepublic.com en plugins als Keywords Everywhere om je te helpen. Het antwoord op de zoekvraag voorziet je van een onderwerp, een titel en zelfs de keywords voor je SEO. En ja, het werkt natuurlijk ook met Bing (de zoekmachine van Microsoft)

Infographics

Een van mijn all-time favoriete manieren om een onderwerp, titel of zelfs hele blogs zijn infographics. Het allermooiste is dat de meeste infographics niet alleen een grote hoeveelheid inspiratie voor de inhoud kunnen geven maar ook een kant-en-klare argumentatieboom voor je kunnen opzetten.

Een goede start voor het vinden van infographics is Pinterest. Daar kun je denk ik voor alle onderwerpen wel een groot aantal infographics vinden. Zelf heb ik daar een apart bord gemaakt met alleen maar infographics voor social media marketing. Dus als ik een keer geen idee heb waarover ik nu weer wat moet schrijven (ja, dat gebeurt), dan ga ik daar kijken.

Volg andere blogs

Het klinkt wellicht raar, maar andere blogs geven mij heel veel inspiratie. Deze blogpost begon namelijk ook met een artikel over het schrijven van een blog. Los van dat ze zorgen voor inzicht in welke zoekvragen er worden gesteld, geven ze ook een beeld van hoe een goed blog in elkaar zit.

Tijdens mijn onderzoek voor deze blogpost ben ik gaan kijken naar de eerste 10 resultaten op Google. Gewoon om te zien waar ze over schrijven en op welke manier ze hun blog structureren (gebruiken ze plaatjes, waar linken ze naar, hoe schrijven ze, etc.)

Los daarvan leveren ze links op die je kunt gebruiken in je blog. Dat is leuk voor die andere blogs, want daarmee krijgen ze meer credibility. Maar in verreweg de meeste gevallen gaan ze ook even kijken waar die kliks ineens vandaan komen. Van jouw blog dus. En wie weet vinden ze daar het antwoord op een vraag waar ze zelf mee zitten.

Hoe schrijf je daarna een goed blog?

Je hebt dus nu de nodige inspiratie en input opgedaan om een goed blog te schrijven. Tijd voor het echte werk. En dat begint met een goede titel. Die titel heb je eigenlijk al gevonden. Want de zoekvragen op Google, de infographics en andere blogs hebben je al een idee gegeven waarover je wilt schrijven. En dat is wat ik een werktitel noem.

Tip

Besteedt vooral niet te veel tijd aan een werktitel, want de titel verandert nog wel een paar keer. Meestal weet ik zelf bijvoorbeeld pas wat de titel is aan de hand van de teksten of de visuals voor mijn social media berichten.

Een goed blog heeft een goede outline.

Om ervoor te zorgen dat je een goed verhaal kunt schrijven, heb je structuur nodig. En die structuur wordt ook wel een outline of een argumentatieboom genoemd. Het bevat eigenlijk de inhoudsopgave van je blog. Dat zijn de vragen die je gaat beantwoorden plus de deelvragen, plus de hoogover antwoorden op die vragen.

Met de inhoudsopgave heb je dan ook gelijk de kopjes, waarmee je jouw blog in leesbare brokjes op kunt splitsen. Want niemand leest een langgerekte lap tekst, tenzij die wordt doorspekt van kopjes.

Fill in the blanks

Nu je de argumentatieboom hebt, kun je de rest van het stuk gaan schrijven. En omdat je de structuur al hebt aangebracht, is dat relatief makkelijk. Relatief, want het vergt natuurlijk wel concentratie.

Tip

Schrijf kleine stukjes achter elkaar. Ik zet een kookwekker op 10 minuten en schrijf in die 10 minuten een deel van mijn blog. Daarna doe ik wat anders voor 10 minuten. Op die manier zorg ik ervoor dat ik makkelijk mijn concentratie kan vasthouden. Meer in het algemeen kan het helpen om je doel (een goed blog schrijven) op te splitsen in kleinere delen.

Nalezen en editen

Als je de complete tekst hebt geschreven, begint het echte werk: editen. Tegenwoordig kan iedereen foutloos schrijven. Want elk officepakket heeft een spellingscontrole en een grammatica controle. Daarnaast zijn er op internet allerlei plugins te krijgen zoals Grammarly die het schrijven gemakkelijker maken.

Maar ik weet uit eigen ervaring dat je dan nog geen foutloos blog hebt. Dus ik laat het nalezen door iemand anders. Dat levert de zekerheid op dat de meeste fouten er nou echt uit zijn. Daarnaast is het handig als check of je nu alle vragen hebt beantwoord en of het ook een logisch geheel is.

Tip

Gebruik een SEO plugin bij je blog. Zelf gebruik ik Yoast. Deze plugin helpt je om je tekst te optimaliseren voor de zoektermen waar je op gevonden wilt worden. Daarnaast checkt hij je tekst op leesbaarheid. En een leesbaar verhaal vinden we allemaal fijn.

Visuals erbij

Een goed blog heeft ook voldoende visuele informatie. Dat kunnen grafieken zijn of schermprintjes. Maar het kunnen ook mooie afbeeldingen of quotes zijn die gerelateerd zijn aan je onderwerp. Deze materialen maak ik zelf met Canva, maar je kunt het ook met software van Adobe maken.

Tip

Die quotes kun je gebruiken op social media. Een paar afbeeldingen met goede quotes in je blog maken het niet alleen beter leesbaar, maar leveren ook input voor aparte berichten. Dus als je geen idee hebt hoe je aan content voor je social media moet komen, kan deze suggestie je helpen

Titel aanpassen

Tot slot moet je de titel aanpassen aan de titel die je gebruikt voor je blog. Ik zelf kies de definitieve titel pas als ik de berichten voor op social media heb gemaakt. Want pas op dat moment weet ik wat op een afbeelding past.

Hoe zorg je dat een goed blog ook bekend wordt?

Alleen met het schrijven van een goede blogpost ben je er niet. Want je kunt natuurlijk wel je blog schrijven en publiceren, maar een goed blog wordt niet perse gevonden. Dat gebeurt alleen als je mensen laat weten dat je een blog hebt en dat je een blogpost hebt gemaakt. Dat kan via social media, maar ook via Google Posts. En heb je er al eens aan gedacht om het je klanten te vertellen?

Vertel het via social media

Dat je een link naar je blog op social media moet zetten, weet je natuurlijk al lang. Zelf gebruik ik Buffer om mijn social media berichten te maken en in te plannen. Met Canva is het een van de onmisbare tools voor elke ondernemer die op social media actief is.

Zorg voor de juiste hashtags

Dat je de juiste hashtags moet gebruiken, zal ook geen nieuws meer zijn. Die kun je vinden in de keywords die je hebt gebruikt. Houdt er sowieso rekening mee dat je op Instagram ook via hashtags gevonden kunt worden. Dus lezers hoeven je tegenwoordig niet eens meer te volgen op Instagram.

Tip

Plaats een link naar je blogpost in een Google Post. Zelf plaats ik via Google Post, deel van Google Mijn Bedrijf, ook een berichtje. Dat is goed voor je SEO en dus voor je vindbaarheid.

Vertel over je blog

Tot slot: Vertel mensen dat je blogt. Dat kun je doen op netwerkbijeenkomsten, als je klanten spreekt en zelfs als je een bekende tegenkomt bij je koffiebar. Als mensen weten dat je een blog hebt, gaan ze zeker even kijken. En als het bevalt blijven ze kijken. In het slechtste geval krijg je feedback hoe het beter kan.

Tot slot

Nu weet je wat een goed blog is, hoe je aan inspiratie komt en hoe je er een schrijft. Plus, je weet hoe je online en offline bekend kunt maken dat je een blog hebt. Tijd om zelf aan de slag te gaan. Mocht je meer willen weten over hoe ik mijn blog schrijf of heb je tips? Laat het me weten in de opmerkingen hieronder. En je kunt natuurlijk ook contact opnemen via e-mail of via social media.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?