Het Facebook algoritme: 3 veranderingen met kansen voor ondernemers


Het Facebook algoritme is waarschijnlijk een van de best bewaarde geheimen ter wereld. Hiermee wordt namelijk bepaald wat jij op Facebook in het nieuwsoverzicht te zien krijgt en in welke volgorde dat gebeurt. Om het je makkelijk te maken verandert het Facebook algoritme ook regelmatig. Dus net als jij denkt dat je doorhebt hoe het werkt past Facebook het weer aan.

Hoewel het Facebook algoritme complex is en dus regelmatig verandert, zijn de grote lijnen redelijk stabiel door de tijd heen. Zo is het inmiddels geen geheim meer dat Facebook de voorkeur geeft aan berichten die leiden tot meaningful interactions. En ook de voorkeur voor video, al dan niet live, is weinig opvallend meer te noemen.

Het Facebook algoritme

Verder is ook de voorkeur van gebruikers voor het bewaken van hun privacy bij Facebook doorgedrongen. Dat leidde eerder dit jaar tot een schijnbare ommezwaai in strategie en een grote aanpassing in de lay out van de Facebook app.

Recent kwamen er twee kleinere wijzigingen voorbij die jou als ondernemer kunnen helpen om net even iets meer zichtbaarheid te krijgen dan je concurrenten. Die wijzigingen betekenen dat groepen en pagina’s hoger in het nieuwsoverzicht komen te staan die het best passen bij de voorkeuren van de gebruiker. Hetzelfde geldt voor berichten van vrienden waar gebruikers meer interactie meer hebben.

Waarom past Facebook het algoritme aan?

Er is een duidelijke reden voor Facebook om het Facebook algoritme aan te passen. Facebook wil, net als ieder ander bedrijf, inspelen op veranderende gebruikersvoorkeuren om een balans te vinden tussen gebruikers, adverteerders en media. Als die veranderen, verandert Facebook mee. En dat is ook in het belang van het bedrijf, anders raakt het gebruikers kwijt.

Facebook meet deze voorkeuren door het doen van zogenaamde surveys. Daarnaast heeft Facebook, zoals bekend, een enorme hoeveelheid gegevens over onze voorkeuren. Door de wensen uit een survey (anoniem) te combineren met onze persoonlijke voorkeuren ontstaat de samenstelling van het nieuwsoverzicht wat je in de app of op je desktop krijgt voorgeschoteld.

Verder past Facebook het algoritme continu aan om te voorkomen dat nepnieuws de overhand krijgt. En het wil voorkomen dat er teveel berichten zijn met misleidende claims over gezondheidsvoordelen van producten.

Wat past Facebook in het algoritme aan?

Concreet komen de wijzigingen erop neer dat Facebook het nieuwsoverzicht personaliseert. Dat doet Facebook door ervoor te zorgen dat je als gewone gebruiker als eerste berichten te zien krijgt van de vrienden, pagina’s en groepen waarmee je de meeste interactie hebt.

Bij interactie kan het gaan om 1 op 1 gesprekken in Messenger, maar ook om bijdrage in groepen of commentaar op berichten van pagina’s. In mindere mate kan het ook gaan om het leuk vinden en delen van berichten.

Facebook denkt dat ze met de aanpassing in staat zal zijn om je meer berichten te laten zien waar je ook daadwerkelijk wat mee wilt doen. Dat betekent niet dat je andere berichten niet kunt zien, maar ze staan in ieder geval verder onderaan je nieuwsoverzicht.

Wat is de consequentie van deze wijzigingen in het Facebook algoritme?

Deze wijzigingen zijn volgens Facebook niet bedoeld om berichten van pagina’s in het algemeen een lager bereik te geven. De consequentie kan wel zijn dat een individueel bericht van jouw bedrijf een lager bereik heeft.

Het Facebook algoritme schotelt je berichten in eerste instantie alleen worden voorgeschoteld aan die mensen waarvan het waarschijnlijk is dat ze hier prijs op stellen. En als dat bericht dan ook nog eens niet leidt tot reacties, kan het zijn dat je berichten dus aan een minimaal publiek worden voorgeschoteld.

In het geval van berichten met nep nieuws of overdreven of misleidende gezondheidsclaims worden pagina’s gestraft voor het plaatsen van ‘ongewenste’ berichten. Dit raakt dan alle berichten van die pagina, dus niet alleen het nepnieuws. Je wordt dan als het ware op een strafbank geplaatst.

Hoe kun je inspelen op deze wijzigingen in het Facebook algoritme?

Wat moet je dan doen als beheerder van een pagina of groep? Het antwoord van Facebook zelf is wat vaag.

“Some of the indicators of how meaningful a Page or group is might include how long someone has followed a Page or been a part of a group; how often someone engages with a Page or group; and how often a Page or group posts.”

Bron: Facebook.com

Hieronder gaan we deze quote vertalen in vier concrete manieren hoe jij je pagina meer zichtbaarheid op Facebook kunt geven.

1. Beloon trouwe volgers

Het is lastig om te beïnvloeden hoe lang iemand je pagina of groep volgt. Maar het helpt dus wel als mensen langer lid zijn van een groep of al langer een pagina volgen. En omdat Facebook de mogelijkheid biedt om superfans van je groep een zogenaamde topfan batch te geven, is er ook de mogelijkheid om loyale fans van je groep of pagina te belonen. Een goed voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om bepaalde berichten alleen aan topfans te laten zien. Dit gaat in eerste instantie ten koste van je bereik. Maar het levert je hoogstwaarschijnlijk veel interactie op, wat bijdraagt aan een hogere relevantie voor het Facebook algoritme en dus beter zichtbaarheid. 

Het Facebook algoritme: Targeting top fans.
Om je berichten alleen voor Top fans toegankelijk te maken klik je op Public.
Doelgroep: topfans only
En kies je vervolgens voor de optie “top fans”

Omdat die interactie er dan voor zorgt dat het algoritme je pagina als relevant gaat beschouwen, krijgen je andere berichten ook een boost. Het nadeel is wel dat deze optie er alleen is als je pagina meer dan 10.000 volgers heeft.

Andere badges kunnen binnen alle groepen worden toegekend. Sommige badges geven een lid status, andere badges geven een groepslid een bepaalde rol. Voor engagement doeleinden zijn met name de badges met een status belangrijk, zoals conversation starter en conversation booster. Daarnaast zijn ook ‘verjaardagen’ van het lidmaatschap van een groep handige manieren om mensen in het zonnetje te zetten en zo meer interactie te krijgen voor je groep. En dat levert dus een relevantere pagina op.

2. Plaats berichten die relevant zijn voor je volgers

Dat engagement (interactie) een bepalende factor is in het algoritme is geen nieuws meer.  Aan de hand van de statistieken van je pagina of groep kun je inschatten welke berichten wel en welke niet relevant worden gevonden door je doelgroep. Omdat dit per pagina verschillend is, is het bijhouden van de statistieken van je Facebook pagina is een must. Dat geldt overigens voor alle social media platforms, omdat je dan beter weet waar de interesses van je klant liggen.

Het Facebook algoritme: statistieken zijn belangrijk.
Op de tab “berichttypen” in je pagina statistieken zie je niet alleen welke individuele berichten het goed doen, maar ook welke type berichten.

De vorm van een bericht kan mede bepalen hoe relevant het wordt gevonden. Het plaatsen van alleen links is bijvoorbeeld een weinig vruchtbare strategie. Dit soort berichten trekt het minste interactie aan. Daarom toont Facebook het dus ook aan relatief weinig mensen. Video werkt wel, en lange video (langer dan 3 minuten) krijgt zelfs voorrang van Facebook. Daardoor kan een bericht met video prima werken.

Los van de vorm is het ook goed om naar de inhoud te kijken. Bij mezelf merk ik dat berichten over hele praktische zaken een groter bereik en meer interactie hebben dan lange termijn trends. Dus vind je op mijn social kanalen tegenwoordig dus ook meer praktische tips en trucs.

Voor de pagina Wijntje aan het Pleintje (waarvoor ik de social media doe) is er daarvoor elke woensdag de mogelijkheid voor volgers om zichzelf of hun eigen bedrijf in het zonnetje te zetten. Dat zorgt voor reacties en dus voor een hogere positie in het nieuwsoverzicht.

Dit kun je ook doen door middel van peilingen (polls) of stellingen. Het resultaat is dat Wijntje aan het Pleintje voor volgers als relevant wordt beschouwd door Facebook.

3. Een groep bij je pagina kan helpen om je pagina relevant te maken

Facebookgroepen worden meer en meer een marketinginstrument op Facebook. Dit komt omdat mensen in groepen eerder geneigd zijn om de discussie aan te gaan dan op het ‘open’ gedeelte’. En die discussie leidt tot grotere relevantie van de pagina en dus tot een groter bereik van je berichten.

Bijkomend voordeel is dat de leden van een groep een discussie met elkaar kunnen hebben zonder dat de eigenaar van de groep zich er inhoudelijk mee hoeft te bemoeien. Uiteraard is het wel goed om ervoor te zorgen dat iedereen elkaar met respect behandeld.

4. Experimenteer met frequentie en inhoud van berichten.

Tot slot, hoe vaak je een bericht in een groep of op je pagina zet is dus ook bepalend. Facebook geeft zelf aan dat relatief vaak een bericht plaatsen geen risico op spam geeft. Want de kans dat een volger al je berichten ziet is gering. De frequentie van berichten opvoeren kan dus een goede optie zijn. Daarbij kan het vooraf inplannen van berichten prima helpen.

Berichten plannen in Facebook
Door op het wieltje te klikken, kun je een bericht plannen in plaats van het gelijk te plaatsen.

Conclusie

Het Facebook algoritme is een bijzondere creatie. Na de samenstelling van Coca-Cola is de opzet van het Facebook algoritme waarschijnlijk het best bewaarde geheim van onze tijd. Maar dat betekent niet dat je geen invloed kunt uitoefenen op hoeveel mensen de berichten van je pagina’s zien. Ik hoop dat je met de 4 tips hierboven op weg kunt om succesvol te zijn op Facebook.

Wil je meer weten? Onder het genot van een kop koffie help ik je graag verder. En als je feedback hebt, laat het me dan weten via een opmerking hieronder of via mail, Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?